Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centras

Dalyvavimas tarptautinėje programoje JAV: patirtys, įžvalgos ir įkvėpimas

Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centro direktoriaus pavaduotoja ugdymui Rasa Ramanauskienė dalyvavo Tarptautinėje lyderystės programoje (International Visitor Leadership Program – IVLP), kurią organizavo Jungtinių Amerikos Valstijų valstybės departamentas. Programos tema – „Specialiojo ugdymo tobulinimas – projektas Lietuvai“ (Enhancing Special Education – A Project for Lithuania) – subūrė Lietuvos švietimo įstaigų atstovus, siekiant gilinti supratimą apie įtraukųjį ugdymą JAV kontekste ir ieškoti pritaikomų sprendimų Lietuvai.

Per dvi intensyvias savaites buvo aplankyti trys miestai – Vašingtonas (Washington, D.C.), Baltimorė (Maryland) ir Minneapolis–St. Paul (Minesota), kuriuose dalyviai susitiko su įvairių lygių švietimo atstovais – nuo federalinių institucijų pareigūnų iki mokytojų ir pagalbos specialistų.

Vizito metu dalyviai lankėsi šiose įstaigose:

  • JAV Švietimo departamentas – OSEP (Office of Special Education Programs), kuriame buvo pristatytos nacionalinės politikos kryptys;
  • Brightwood pradinė mokykla, kurioje stebėta įtraukiojo ugdymo praktika bendrojo ugdymo klasėse;
  • Maryland aklųjų mokykla, siūlanti platų spektrą paslaugų regos negalią turintiems vaikams;
  • Chimes mokykla, kuri specializuojasi dirbant su mokiniais, turinčiais kompleksinių elgesio ir raidos sutrikimų;
  • Quora ugdymo centras Minesotoje – regioninis centras, teikiantis individualizuotas paslaugas įvairių poreikių turintiems mokiniams;
  • „White Bear Lake“ mokyklų tinklas, garsėjantis įtraukiojo ugdymo sprendimų integravimu bendrojo ugdymo įstaigose;
  • Bethel universiteto BUILD programa, užtikrinanti aukštojo mokslo galimybes intelekto sutrikimą turintiems jaunuoliams.

Programos metu buvo galima tiesiogiai stebėti JAV taikomus įtraukaus ugdymo modelius, susipažinti su individualizuoto ugdymo planų (IEP) rengimo ir įgyvendinimo procesais, diskutuoti apie bendrus iššūkius su kolegomis iš JAV ir pasidalyti tarptautine patirtimi. Vertinga buvo analizuoti, kaip įvairios švietimo institucijos kuria kompleksišką pagalbos sistemą, įtraukiančią ir šeimas, ir bendruomenę.

Ne mažiau reikšminga buvo ir kultūrinė bei istorinė pažintis su JAV – apsilankymai nacionaliniuose memorialuose, muziejuose, bendruomeniniuose centruose suteikė platesnį kontekstą švietimo sistemos raidai ir vertybėms suprasti. Tai sustiprino supratimą, kad švietimas – tai ne tik žinių perteikimas, bet ir socialinės lygybės, pilietiškumo bei žmogaus teisių įtvirtinimo priemonė.

Gautos įžvalgos jau planuojamos taikyti:

  • konsultuojant mokyklas ir pedagogus dėl įtraukaus ugdymo sprendimų;
  • organizuojant kvalifikacijos tobulinimo seminarus apie individualių ugdymo planų rengimą, pagalbos planavimą ir universalaus dizaino taikymą ugdyme;
  • bendradarbiaujant su kitomis institucijomis kuriant ilgalaikes įtraukaus ugdymo strategijas;
  • skatinant tarptautinį dialogą tarp Lietuvos ir JAV švietimo organizacijų.

Įgyta patirtis sustiprino motyvaciją tęsti darbą švietimo kaitos srityje, o įgytos žinios prisidės prie kokybiškesnio ugdymo kūrimo Lietuvoje.

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas